Linka pomoci - projektpomozem.sk
Linka SENIOR radí, pomáha aj povzbudzuje (0908 321 737)
V starostlivosti o seniorov, má bratislavské Nové Mesto službu, ktorá je v slovenských podmienkach ojedinelá. Telefónna linka, na ktorú môžu zavolať starší ľudia v núdzi, či už s potrebou vyriešiť problém, alebo sa poradiť a porozprávať, vznikla na základe participačného projektu Marty Hrebíčkovej a Evy Bernard s cieľom predchádzať sociálnej izolácii seniorov. Autorky navrhli zriadenie linky ako dlhodobý projekt pre starších ľudí, ktorí sa cítia osamelí. O sociálne vzťahy totiž seniori vekom prirodzene prichádzajú (z dôvodu smrti životného partnera a priateľov, pracovného vyťaženia detí, ktoré neraz žijú v cudzine). V časoch, keď staršia generácia zo všetkých strán počúva, aby svoje príbytky radšej neopúšťala, nadobudol pre ňu telefonický kontakt s odborníčkou – psychologičkou PhDr. Magdalenou Panákovou, celkom iný význam. Zhovárali sme sa o problémoch, ktoré každý deň rieši, ale aj o tom, ako sa s obavami o zdravie vyrovnáva najohrozenejšia skupina obyvateľstva.
Využívajú seniori linku pomoci? Volajú často?
Linka funguje od júna 2014, osobne som na nej pracujem od r. 2016, za ten čas som nadviazala kontakt s desiatkami seniorov. Začína to obvykle prosbou o pomoc alebo informáciu, prvýkrát nik nezavolá preto, aby sa posťažoval na samotu. Postupne sa však naše rozhovory prehĺbia. Keďže mám aj terapeutické vzdelanie, dokážem včas odhaliť príznaky závažnejších neurovegetatívnych porúch a nasmerovať účastníka napríklad na vybrané aktivity Komunitného centra na Ovručskej. Je to obrovská pomoc v dostupnej vzdialenosti, ktorú seniori získajú bezplatne.
Aké problémy ste s ľuďmi riešili v posledných dňoch?
Seniorom, ktorí využívali linku už v minulosti, som objasnila význam dodržiavania karantény, telefonáty sa často natiahli aj na viac ako hodinu. Po zverejnení linky v mobilnej aplikácii mestskej časti začali denne volať aj noví ľudia. Tí, ktorí môžu vychádzať z domu, poprosili o doručenie rúšok, nemobilní o donášku nákupov. No sú to aj drobnosti, pomohla som seniorovi nájsť niekoho, kto vložil späť vypadnuté sklíčko z okuliarov, keď sú optiky zatvorené. Pri zabezpečení nevyhnutných liekov sa osvedčila bezplatná senior linka magistrátu (0800 24 2000), zriadená v čase pandémie. A sú aj náročnejšie situácie. Zavolali mi z magistrátu, že sa dezorientovaná staršia pani z našej mestskej časti pohybovala po obchode bez rúška. Obsluha jej to vyčítala, no ona zrejme ani nebola schopná vyhodnotiť situáciu. Pomohol jej upokojujúci rozhovor s náhodnou účastníčkou konfliktu. Zistila som
podrobnosti a potom sme panej doručili dve rúška, aby mohla vychádzať z domu.
Kedy vám môžu ľudia zavolať?
Vzťahy nadobúdajú vekom na význame, nielen vo vzťahu k druhým, ale aj samým k sebe. To je to posledné, o čo v živote prichádzame. Ľudí podporujem, aby volali kedykoľvek to potrebujú, v ľubovoľnom čase, víkendy nevynímajúc. A naopak, ja mám dovolené, zavolať im kedykoľvek, keď im potrebujem odovzdať dôležitú informáciu. Dnešná staršia generácia prežila ťažký život, pamätá si roky vojny a nedostatku. Väčšinou sú ľudia veľmi skromní a za každú pomoc vďační. Oceňujú, že so svojimi starosťami nie sú úplne sami, mestská časť im prostredníctvom tejto sociálnej služby podáva pomocnú ruku. Verím, že aj keď pominú náročné týždne či mesiace karantény, nájdu predstavitelia samosprávy možnosť, ako v projekte pokračovať.
Zhovárala sa Jana Škutková
